Sunday, June 27, 2010

cerita dari ayah

hujung minggu lepas, jiran gua ada buat kenduri kawin anak dia yang berpangkat adik-adik dengan gua. oleh sebab asal gua pergi kenduri saja, ramai yang mengaku sebagai mak mentua gua, jadi gua jadi malas. lagipun gua tak berapa 'into' sangat nasi berminyak. lainlah kalau hidang laksa. tak kiralah laksa dari mana pun, semua gua suka. jadi dalam kemalas-malasan tersebut, ayah gua telah menyampaikan sebuah cerita pengajaran kepada kami adik beradik.
ceritanya....
pada zaman dahulu, ada sebuah keluarga yang jarang betul update dengan orang kampung. dalam keluarga tersebut pula mengandungi cuma bapak dan anak tunggal lelakinya saja. jadi urusan membela anak tersebut hanya dilakukan oleh si bapak oleh kerana si ibu telah meninggal dunia beberapa tahun yang lepas. bela punya bela punya bela, akhirnya si anak tadi membesar dan mendapat jodohnya. arakian, selepas majlis pernikahan berlangsung, si anak meminta izin bapanya untuk tinggal berasingan dengan bapaknya walhal rumah berasingan itu masih lagi terletak di sekitar kawasan kampung. si bapak dengan rela hati membenarkan anaknya membina hidup sendiri.
selang beberapa tahun berkahwin, si anak telah mendapat seorang cahaya mata. oleh kerana pada hari itu bapaknya off day dari menoreh, si bapak itu bercadang ke rumah anaknya untuk mengadakan lawatan. kebetulan, pada hari yang sama, si anak tiadalah ia di rumah kerana bekerja sebagai mat despatch. yang tinggal hanyalah isteri serta babynya. oleh kerana kecuaian, isterinya terlupa menutup pintu rumah semasa menetekkan anaknya di bilik lalu tertidur. oleh sebab rumah bapak mertuanya tidaklah begitu jauh, maka sampailah bapak itu ke rumah anak dan menantunya. apabila terpandangkan pintu yang tak bertutup, bapak tua itu masuk ke dalam tak beri salam. bila dia dapati semacam tiada orang, bapak tua itu menjengah ke dalam bilik anaknya lantas ternampakkan isteri anaknya sedang menetekkan babynya. oleh kerana sudah lama tidak merasai nikmat itu, bapak tua itu mula teruja.
"wah..ada teteklah..." lantas dia mengisap tetek isteri kepada anaknya iaitu anak menantunya.
dalam keadaan yang samarsamar mamai, si isteri merasakan ada sesuatu yang tak kena.
"eh.. sejak bila anak aku ada gigi?" lalu dia membuka mata dan melihat ruparupanya pak mentua dia yang bergigi itu dan dia menjerit sekuat hati.
kebetulan waktu itu pulanglah suaminya dari menghantar surat dan melihat kejadian tersebut. lalu berlakulah kejar mengejar antara anak beranak itu sekitar kawasan kampung. orang kampung yang hanya mendengar butirbutir cakap si anak turut sama mengejar si bapak yang tak cukup tanah berlari. lari punya lari punya lari, akhirnya mereka kepenatan. lalu terfikirlah si bapak akan sesuatu.
"..hoh..hoh...kenapa engkau orang kejar aku? aku baru isap tetak bini dia dua minit, dia nak berkira. habis tu, dia isap tetek bini aku dua tahun nak kira macam mana?"
lalu orang kampung yang bodoh itu kejar semula si anak.
"haa..tulah. korang ni, jangan sampai orang kampung tak kenal pulak korang anak siapa." ayah gua, sambil usap-usap jangut dia.
notakakiberbulu: gua terus jalan tunduk pergi ke *gerobok sambil buatbuat cari baju kurung. yang lain pun sama. berterabur cari bilik air dan papan gosok baju.
*gerobok = almari

16 comments:

tasekM said...

wakakakakaka.... adeh deh deh...



terbaekkkkkkk jo!!!!

.

h a n i e said...

wakakakaka..mak wa salu saiko "kalo ko tak g kenduri org, org pn x sior dtg kenduri ko nt"

tapi wa balas "org buat kat hotel lah. limited space. tak payah jemput ramai2"

hahahaha :P

-•»Á®ÐZMÀ®Ñ«•- said...

"wah..ada teteklah..."

tak menahan betul ayat tu..

hahhaha..



.
p/s: kalau dah buat buat cari baju kat gerobok tu.. sahih tak pegi kenduri..

Tijah said...

kahkahkahhhh...

ngeri wehhh.

tapi asal dak tm gelak suka ekk? isk.
(usap janggut nihh..)

Othman Juliana said...

kahkahahkahahahakahkahhhahaha~

terbaik dari ladang!!

jo said...

kak tasek:
biasanya orang excited bila dapat komen 1st dekat entri ko kak. tapi aku excited bila kak tasek komen 1st dekat entri aku.. hahaha...


hanie:
wah..maknanya lu kawen dengan anak raja la? buat dekat hotel nampaknya....


azman:
gua pergi ohh..nasib baik je gua tak karoke. kalo tak, takut tak jumpa jalan balik rumah je. haha..


kak tijah:
haha..sekali sekala dia baca entri lucah dekat blog orang. selalu orang je baca entri lucah dekat blog dia.. heeeee... :-P


juliana:
hehe..terima kasih kerana memeriahkan majlis.

Nabil Fizri said...

Kau dah bersedia dgn ayah mertua kau nanti?

alhena said...

*pensan 8 kali baca entry nih!*


p/s:samung pensan semula :S

Rembo said...

agak agak brader nak letup pun. Cite lama ni. you are so 2000 and late.

hahahahaha!

jo said...

nabil fizri:
dah sedia nak cerita? dahhh....


alhena:
rilek-rilek..masa dengar tu aku terpaksa bermuka serius malas-malas. biasa la. nak tunjuk memberontak.


rembo:
gua baru je dengar. dari bapak gua pulak tu. tak patut betul lawak2 macam ni gua tak tahu..cis...

L'Arc-en-Ciel said...

¿noʎ ǝɹɐ ʍoɥ ¡oןןǝɥ

salam kenal ^^!

aleen adela akoo ^_* said...

miahaha,agak senset d ctu.seb baek moral op da stori 2 kuat lantas bley djadikan iktibar.perghh,menimbulkan prejudis plak ayt aku neh.keh3

SUXX said...

hahha . i like. tersengih gak la aku baca

Kuwe said...

macam gampang.
dan yang paling bodoh. orang kampung. keh.

jo said...

L'arc-en-Ciel:
apa punya panjang nama ni..
apa-apa pon hai!!


aleen:
orang muda macam gua memang tak suka pergi kenduri.




orang muda?? hmm..


suxx:
haaa...ape lagi. boleh bayar dekat kaunter.


kuwe:
tapi sebenarnya dalam hal ni, orang kampung adalah inesen...

Alip~Ya~Alip said...

hahahaha....lawak gila..hahaha...
adoii....sakit perut aku...