Sunday, August 9, 2009

tiada bahasa kesat, tapi rasa macam nak maki

Gua ada seorang adik. Eh, tipu. Lima orang sebenarnya. Tapi gua maksudkan adik gua yang sorang ni. Lama dulu, masa dia baru-baru nak belajar pandu kereta, dia ada kabor ke gua yang dada dia selalu berdebar-debar bila tiba masa nak bawa kereta ke jalan. Masa tu la rasa nak terkucil dan terberak. Walaupun dah berkali-kali ke kelas tapi gaya pemanduannya masih ditahap tak bulih dibanggakan. Tak bulih ke pekanlah senang cerita. Gua pulak tersengih-sengih bangga. Dulu masa zaman gua belajar memandu, cikgu memandu selalu puji-puji gua tentang kecekapan gua memandu macam pemandu lori hantu. Terus gua tekan pedal minyak dan potong tujuh belas kereta sekaligus.

Jadi bila tiba masa ujian jpj, adik gua kandas di jalanraya seperti yang gua bulih agak. Sebagai kakak, takkanlah gua nak bagi moral support. Dah tentu-tentulah gua kasi kutuk kaw-kaw dulu sebelum gua berlagak yang gua cuma amik ujian jpj sekali. Tapi ujian kali kedua, beliau lulus pula sebab gua dah tendang padu rusuk beliau.
Baru-baru ni gua ada borak-borak dengan adik gua tu. Dia pun mula bongkar rahsia kegagalannya masa buat ujian jpj kali pertama. Ada ke dia kata sebab dia rasa tak selesa dengan kasut yang dia pakai? Rupa-rupanya sebelah kanan kasut dia sarung ke kaki sebelah kiri. Vice versa. Tapi, gua pun tahu adik gua ni tak menipu. Sebab masa raya 2-3 tahun sudah, kami sekeluarga ke Penang. Nak beraya rumah Tok Long. Entah kenapa, bila sampai rumah Tok Long adik gua ni jadi tak mahu turun kereta. Mata mula berkaca. Rupa-rupanya dia dah pakai kasut sebelah lain sebelah lain. Kiri dan kanan, kasut yang berbeza. Sebelah kasut sarung, sebelah lagi selipar jepun.

Tak bulih ke jadik cerdik sikit macam kakak kau????hehehe..


Notakakiberbulu: Entah macam mana adik gua bulih terlepas masuk UTM. Gua harap takde la kes pelajar pergi kelas berkaki ayam sebab lupa nak pakai kasut!

18 comments:

Liliyuli said...

sian adik lu..ni sume lu punya pasal..slalu sergah dia masa dia kecik..kan dah jadi gitu..

aloy_paradoks said...

gua nak jadi boyfren adik lu... gua dpt rasakan die perlukan gua..

macha_sezs said...

ayu tak beliau?
.
.
.
.
.
.
kalau ayu gua nak no. fon.

lalala~

sharip said...

adek ko laki ke puan?
aku doa semoga die x sengal cam ko..
wosak2~~

a.k.u.p.e.n.t.o.i said...

atau penyakit lu dah turun kat dia..

jo said...

liliyuli:
haha..gua pun rasa macam tu jugak.. selalu kena karate dgn gua dia ni masa kecik..

aloy:
lu kengkonon sebagai watak hero la dalam cerita gua ni?ceh!!

macha:
dalam keluarga gua, gua yang paling ayu..amacam?nak muntah tak?

sharip:
pempuan ni..gua tak sengal ok..gua cuma sangap.bila nak panjat gunung weh???

pentoi:
gua takde penyakit merbahaya..nak turun apa pula?

lumut said...

kene mandi bunge adik ko neh..


haha..

kasi tampar pp die laju2 pon ok gak...

=p

nuyuljana said...

hahahaha.

ko rasa pesen pakai kasut lain2 ni ade kaitan dgn penyakit keturunan tak?

=))

aku harap tak.

jo said...

lumut:
tapi gua dah tendang rusuk dia...??tampar laju2 tu lembut sangat...

jo said...

nuyuljana:
keturunan aku sume reti pakai kasut..entah2 dia anak angkat tak??
hahaha...

aloy_paradoks said...

kengkonon je...

poyotito's said...

cilakak.

pesen macam adik lu la yang gua cari2 selama ni beb.

kirim salam woi.

jo said...

poyotito:
pesen yang pakai selipar terbalik banyak juga gua jumpa dijalanan. kalo lu nak, gua bulih rekemenkan sorg kakak ni.kadang-kadang gua jumpa dia tido belakang kaki lima..

sharip said...

wehhhh..
windu gak nak pjt gunung nie..
jom2 weh..
pas rayela kot gamaknye..

Kuwe said...

hahaha.

gua rasalah. ko punya adik ni..tak amek kelas pendidikan jasmani time skolah.

jo said...

sharip:
weh...gunung belah johor pulak la..gua tolong setting ration..amacam?

kuwe:
mungkin beliau cepat berdebar gua syak..

sharip said...

wes..
gunung ledang weh..
aku xg lg nie..
tp ko daa g kan?
huhuhu~~

jo said...

sharip:
apedehal...roger budak2 la wey..kendian bagitahu gua..