Sunday, August 16, 2009

Pengajaran dari masa lampau

Masa gua budak-budak dulu, gua memang dah dilatih berpuasa semenjak gua umur 4 tahun. Sebabkan rangsangan dan motivasi bila berpuasa sehari gua bulih dapat 50 posen, gua berjaya habiskan 10 hari puasa masa umur 4 tahun. Itu pun tak termasuk lagi hari-hari puasa yang terbatal sebab gua terkorek hidung kerana terlupa sedang berpuasa. Bila dah matang sikit iaitu berumur 5 tahun, gua dah pandai puasa banyak sikit. Itu pun 2 jam sekali gua ulang-alik toilet. Mandi. Basuh muka. Lap-lap badan. Mandi. Basuh muka. Lap-lap badan. Akhirnya gua berjaya puasa penuh sebulan. Masa umur 6 tahun, walaupun tak pergi sekolah tadika, tapi gua dah jadi semakin berdisiplin dalam menjalani ibadah puasa. Petang-petang keluar lumba lari pun takpa. Balik maghrib terus buka puasa. Bila tiba hari raya, gua tanya member-member yang sekolah tadika, masing-masing puasa tak penuh. Gua terus tarik nafas riak. Duit raya pun gua dapat lebih sikit dari diorang.

Masuk darjah satu, iman gua mula goyah. Bila tengok anak Ah Kau nyonyot ais krim malaysia waktu tengahari, dia punya nikmat rasa sampai tekak gua. Tambah pula gua tengok budak-budak kelas gua yang melayu pun seronok-seronok makan jajan depan gua. Diorang beli dekat kedai nyonya. Dengan berbekalkan iman yang mula menipis, gua hanya tahan sabar. Esoknya jiwa gua tambah kacau. Gua ke hulu ke hilir memikirkan wajar atau tidak keputusan gua yang bakal gua buat nanti. Sebabkan dari kecik-kecik gua dah dilahirkan licik, gua terus dapat satu akal. Kalau gua makan pun, bukan bapak gua tahu. Kang balik rumah gua buat-buat letih la. Bisikan syaitan semakin kedengaran. Masa tu, motto hidup “Allah ada di mana-mana” gua simpan kemas dalam kocek baju sekolah.

Sedang gua enjoy makan ais krim malaysia dengan rakan sedarjah sambil bergelak ketawa, bapak gua tiba dengan motor Yamaha beliau. Peh! Kucar-kacir gua dibuatnya. Nak buang terasa sayang. Nak teruskan makan bapak gua dah ada depan mata. Gua terus passing ais krim pada member sambil jalan tunduk. Tak berani pandang muka bengis bapak gua. Malam tu, waktu berbuka puasa, gua kena pulau dengan keluarga sendiri.
notakakiberbulu: selamat menjalani ibadah puasa dengan jujur dan ikhlas kawan-kawan.

15 comments:

en_me said...

nostalgia kannns.. ehehe, salammm

sharip said...

selamat berpose~~

Liliyuli said...

lambat lagi la weh..
skrg ni mau makan puas-puas..
makan ke? ekeke..
lupa lak..wa diet.

StingRay said...

amacam?

best kena pulau?

Pyanhabib said...

ceh, sari pose dapat 50 sen? gua kecik-kecik dulu hari raya nak dapat 20 sen pun susah!

jo said...

en_me:
rindu nak dapat semula semangat bulan posa masa kecik2..semangat nak raya lagi la...

sharip:
kalu ada majlis bukak posa jangan lupa panggil gua..

liliyuli:
ni yang gua benci..dalam blog lu sibuk kata berdiet..depan gua kemain pelahap lagi..hikhik...

jo said...

stingray:
gua cuma tak cerita je part gua menitis air mata waktu berbuka hari tu..haha..

pakpyan:
itu la..aci tak budak2 zaman sekarang ni?bagi singgit sehari pun tetap malas nak posa..isk..isk..

paiseh said...

ni apehal awal sangat wish pose2 nih..?? malas nak apdet laa tu~

aloy_paradoks said...

ha puasa? bile? kene ke?

jo said...

paiseh:
gua takut-takut nati bulan posa gua terkelik laman yang bukan2..internet pun gua ingat nak kena posa jugak...

aloy:
err....hilang pedoman ke?

s@yangh@sni said...

masa sekolah rendah dulu..
selalu 'sahur' pukul 10.00 pg..

Kuwe said...

kehkeh

time gua kanak2.takda ponteng puasa dgn aiskerem ja.sume gua bantai

jo said...

sayanghasni:
ow...puasa yang yok pagi-pagi bukak periuk ke??

kuwe:
eh..kenapa time puasa lu ada pulak?bukan dah kena ikat ke?

hahaha...

aloy_paradoks said...

puasa ye puasa... ye ye..

jo said...

aloy:
haha..cuak lu!