Tuesday, August 4, 2009

Pengalaman saya melalui perumahan bunian lantas tersesat

Gua mengaku, sejak berpindah di tempat kerja baru ni, prestasi kedatangan gua semakin meningkat. Datang kerja belum pernah lambat. Gua pun macam tak percaya dengan kebolehan diri sendiri bangun awal sangat. Tak sempat mimpi gua nak sampai klimaks, gua punya alarm henset dah bising mintak kena baling ke dinding. Ada satu hari tu gua termimpikan satu pakwe kacak pandu Subaru Impreza ajak cemolot, tiba-tiba mimpi gua tamat begitu saja. Cilakak! Bagi la gua menikmati ‘scene’ tu dulu. Gua bangun dengan penuh kesyukuran sebab masih boleh dapat makan piza hat. Maklumlah, jarak rumah gua dengan opis jauh jugak. Jadi untuk mengelakkan pembaziran petrol dan duit tol, gua berkeputusan untuk menyewa dekat-dekat dengan opis. Barulah ekonomikal dan bujang orang kata.

Dekat rumah baru semua takde. Peti sejuk, peti tv, peti basuh baju, peti besi, petisurat, petis. Gua cuma bawak toto dan sleeping bag untuk buat alas tidur. Sambil baring mengiring hadap kiblat masa nak tidur, air mata gua menitis. Terkenangkan nenek moyang gua dulu-dulu hidup tanpa teknologi dan jugak kasih sayang mak ayah gua menyediakan teknologi ADSL dekat rumah buat gua senang-senang up-date belog. Kebebasan apakah yang gua cari lagi?

Tapi hari ini, hari pertama gua nak pergi opis dari rumah yang gua sewa. Bukan jauh pun. Dengan kelajuan sedap-sedap bawak, dalam 10 minit gua dah bulih sampai. Untuk mengekalkan prestasi rekod kedatangan gua, gua bertolak awal dari rumah. Dengan beralas perutkan karipap-semalam-pagi-member-opis-bagi, gua bertolak dengan dressing sederhana lawa. Gilo! Gua bukan nak pergi pertandingan ratu kebaya pun berlawa-lawaan sangat.

Tapi apasal dari tadi gua tak sampai-sampai opis ni? Gua memang dah rasa tak kena dengan simpang yang gua masuk awal-awal tadi. Tapi gua sedapkan jugak hati. Gua lemah sikit bila nak amik jalan pintas melalui perumahan-perumahan. Simpangnya bersimpang-siur! Ni dari tadi gua tak jumpa-jumpa binatang opis, apa cerita? Apasal gua tiba-tiba keluar highway yang tiap-tiap hari gua lalu dari rumah mak ayah gua ke opis? Apasal jam tangan ‘branded’ tapi murah gua dah melepasi waktu masuk opis? Apasal xde pakwe kacak dan charming nak ngurat gua sampai ke hari ini? Apasal peha gua tak mahu kecil? Apasal harga minyak tak naik sampai 5 juta? Apasal gua lawa macam Angelina jolie? Apasal? Apasal? Gua tunduk akur dan tak menyalahkan takdir..

Notakakiberbulu: sumpah gua rindu budak-budak dekat serdang.

15 comments:

mrblind said...

apasal banyak sangat apasal..nak sepak blog lu pun ada juga ni..

Liliyuli said...

kalo lu g amek wa n blanje wa piza hat lu tak sesat pun weh..haha

macha_sezs said...

apesal ko merepek banyak sangat ni daa~

Kuwe said...

kalau lu dah lwt tu,ttp lwt jugak.lu patot kunci jam pakai timing songkhla

jo said...

mrblind:
apasal lu nak dengki?apasal lu nak sepak?apasal?apasal??

liliyuli:
kalu gua yang amik, lu yang kena sediakan piza..

macha:
peh macha!gua mana ada merepek ni...suma based on true story..

kuwe:
ciss...gua bangun awal...jam malaikat gua pukul 4 tahu..lu ada jam malaikat??

aloy_paradoks said...

lu mmg suke cari pasal...

BudAk hijAu said...

sile tukar jadi blog apasal..ngeh3.

jo said...

aloy:
a'ah...kerja gua memang cari pasal..apasal??

budak hijau:
gua ingat nak tukar jadi belog budak biru..baru sinonim dengan unsur-unsur lucah yang tidak keterlaluan..

tyruzia_3186 said...

Aku dah agak ending dia macam mana..Ya..rindu kamu jgk..Hehe!

Precious said...

Pening kepala haku. Apa citer? Apasal ...?

jo said...

tyruzia:
haha...mana tau?ending dia memang cenggitu....takde tipu....

precious:
heh...bukan genbirakah anda hari ini?mahu cari pasal, apasal? haha..

sharip said...

pulangla ke serdang weh..
hahaha~~

jo said...

sharip:
peh..taktau lagi bila weh~~~

fndrocka said...

mana buleh bw masuk ke perumahan bunian..sana sumer jalan kaaki je..

fndrocka said...

mana buleh bw masuk kenderaan bermotor ke perumahan bunian..sana sumer jalan kaaki je..