Monday, October 22, 2012

Gunung Rabong Part 1

Haha..trip ni dah lama berlalu, tapi baru ini hari ada feel mau cerita. Rasanya selepas 4 bulan tidak mendaki gunung, gua terpanggil untuk follow trip satu kawan yang mukanya ganas seperti ahli gusti tapi hatinya lembut macam capati.  Gunung rabong melalui air terjun (Mt. Rabong via Watertrail) memang satu trip idaman gua sejak tahun 2007 lagi. Baru la ni ada kesempatan nak pergi sebabnya jarang ada team yang nak naik dan turun ikut laluan air. Sebabnya ialah bahaya dan kena pikul tali serta peralatan untuk abseil di air terjun. Lagipun setakat pengetahuan gua ,memang Geng Abah Tahir guide yang boleh bawak naik dan turun ikut laluan ini. Jadi, macam biasa la. Gua malas nak fikir panjang terus 'on' sambil mengajak kutu-kutu mendaki yang lain untuk turut serta. Pit, Koroi, Babas dan kutu dari cawangan JB pulak Jas dan Enol. Jawa pulak tarik diri atas sebab-sebab personal. (Nak bertunang gamaknya...)

Maka pada tarikh 29 ogos 2012 bergeraklah gua sendiri dari Pekan menuju ke destinasi iaitu rumah pit dan koroi. Oleh sebab gua belum beli lagi jet pejuang, kami berempat pun bergerak ke Gua Musang menaiki kereta.

Perjumpaan dengan group kawan yang mukanya ganas seperti ahli gusti tapi hatinya lembut macam capati iaitu Colgate daripada Kolumpo berlaku di stesen ketapi baru Gua Musang. Rasa dengki pulak tengok diorang naik ketapi. Colgate datang bersama-sama dengan kutu-kutu yang satu kutu pun gua tak kenal. Haha. Bila tak kenal, gua lebih suka buat muka serius. Orang kata kalu gua buat muka serius macam Angelina Jolie? Malu-malu pulak gua jadinya...

Pagi tu jugak berjejak kasihlah kami dengan geng-geng Abah. Kali terakhir jumpa 2007 kot. Pergi ke Stong-Ayam. Abah masih macam biasa. Awet muda. (Lu orang yang umur 30-an belum tentu boleh challenge Abah yang 50-an kalo tak silap gua. Ni kalo tanya umur kompom dia jawap 20 taun. sebab tu malas nak menanya..haha..). Maka bertolaklah kami menaiki lori ke starting point yang agak jauh jugak dari stesen ketapi. Masa di starting point, sesi perkenalan pun bermula. Ahli kumpulan lain Colgate, Ahjan, Mus, Shahrul, Lin, Kak Ezi, Kak Mai, Syushiro, Epot, Syed, Pak Said, Faizal 1, Faizal 2, Fakar dan Ja. Geng Abah pulak Abah, Abe Man, Abe We (Jugah), Kebob, Koyeng, Abu, Anis dan Madey. Rasanya macam takde yang tertinggal ni. Yang kena tinggal mungkin ramai kot..heh!

Let's go and see what they've got up there..
                                             photo by: haslinda kadir

Target untuk hari pertama ini ialah kem (ni yang lemah bila cerita lama diulang kembali). Siyes dah gua lupa apa nama kem site tu. Yang pentingnya kem site tersebut masih jauh lagi dari puncak gunung Rabong. Dia punya tonggek tak payah nak cakaplah. Rasa menyesal pulak tak buat sebarang fitness sebelum pergi mendaki. Akibatnya, mak semput nak kejar geng-geng lain, nok! Tiba dekat kem site pun hari dah gelap. Babas tu kalau tak senyum nampak gigi atau pakai headlamp memang gua tak nampak langsung dah. Pasal gua jugak, orang lain pun turut sama sampai lambat ke kem site. Sampai ada 2 orang insan terpilih datang membuat rescue masa group kami (gua, pit, koroi, babas dan colgate) lagi 10 minit nak sampai. Padahal kami tido selama satu jam lebih on track. Tido dalam kesejukan dan hujan lebat. GRRRRR!!! Keh..keh..keh..

sesi suai kenal sebelum start

Siap-siap pasang hemmok dekat pokok secara bertingkat-tingkat, makan-makan, mandi-mandi (ada waterpoint) , solat, terus masuk tidur. Esok pagi nak bangun bagi meneruskan perjalanan lagi. Tapi pagi itu gua bangun rasa macam mabuk laut pun ada. Hemmok punya pasal! ( Pssttt..dengar cerita ada yang jatuh macam nangka busuk? Tak tahu mimpi menda la tu sampai tercabut tali hemmok. )Esoknya perjalanan diteruskan hingga ke puncak gunung Rabong. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam jugak (hentam saja laaa..). Oleh sebab mood beraya pun belum hilang lagi, tambah pulak hari tersebut sengaja dipilih untuk merayakan kemerdekaan, memang meriahlah. Siap ada penyampaian duit raya oleh Pak Said selaku peserta paling veteren dalam kumpulan. Masa ni yang tua-tua pun gua tengok sama naik. meh gua belanja sekeping dua gambor dekat puncak.

we made it!!
                                                                       photo from: fadzli bakri

kan dah kata. sama naik je.

menumpang glemer orang

Setel part bagi-bagi duit raya, amik-amik gambo, borak-borak dan layan view kami meneruskan perjalanan semula. kali ini perjalanan turun menuju ke kem site 2. agak mencuram dan bahaya. silap hari bulan boleh jatuh tergolek. oleh sebab padding baik punya, gua jatuh pun kira boleh tahan lagi. time ni sapa-sapa yang peha macam ranting kayu tu tentu dengki dengan gua. haha!

Tiba di kem site sekitar jam 7 ke 8 malam jugak. dapat pulak pokok yang dilereng-lereng bukit. malam ke dua ni harap-harap takde dah lagi mengada-ngada mabuk laut. rehat pun dapat la panjang sikit berbanding semalam. yang syoknya, setiap kem site semua ada sumber air. nak berak memang takde masalah. tak payah nak dok kemut-kemut aihhh.. Malam ni tidur mau kena cukup sebab esok bermulalah cabaran turun gunung menggunakan tali. Rasa seram sejuk tu masih belum ada lagi. rasa teruja je yang lebih masa ni. Meh gua up siket view di kem site 2.

gila colourful
                                                                          photo from: fadzli bakri

model tidak berbayar : babas

Bersambung....

Notakakiberbulu : Sedak jugak main cerita ada sambung-sambung ni. rasa macam sinetron pulak.

mula dengan kosong said...

Oi abeskan pat! Aku nk bace

hanie said...

last wa tido dalam hammock time camping dalam hutan kat pedas,n9.

time tu tak takut tergolek dog.. tp lebih takut ke harimau sengih depan muka smbil berkata "emm emm sodapnyee. lemak berkrim!"

Unknown said...

nk tgok sket peha yg mantop tu..heheh

fadzlibakri said...

peh!!!! kutuk aku kata aku nie macam ahli gusti? ... lebihhhh siot hahaha

Schamastura said...

bla la..oram nak g xkacii..huhu~~